Yaz Lastiği Ne Zaman Takılır?
Araçlarda yaz lastiklerinin yasal olarak 1 Nisan itibari ile kullanılmaya başlanması gerekiyor. Araç sahiplerinin sürüş güvenliği açısından yolculuğa çıkmadan önce mutlaka kış lastiklerinin yerine yaz lastiklerini taktırmaları gerekiyor. Yaz lastikleri yakıt tüketimini düşüreceği gibi yıpranmaya karşı da daha direnç sağlıyor.
Bir aracın en önemli ekipmanlarından olan lastikler, mevsim koşullarına bağlı olarak değiştirilmelidir. Kış mevsiminin karlı, buzlu ve yağmurlu çetin şartlarından sonra sıra aracınızın yaz bakımına geldiğinde yaz lastikleri güvenli bir sürüş için en ideal olanıdır. Yaz lastikleri sıcak hava koşullarında ve özellikle yaz tatilleri için yapılan uzun yolculuklarda yüksek performans almanızı sağlar.
Yaz Lastiğinin Özellikleri
Yaz lastikleri ılımlı hava koşulları için tasarlanmış olan lastiklerdir ve dört mevsim lastikleri ile benzerlik gösterir. Yaz lastiklerinin üzerinde bulunan bloklar daha kısa ve kalın olup uzunlamasına kanallar bulunur. Yaz lastiklerinin üzerinde bulunan diş desenleri ve kauçuk bileşimi, aracın yola daha iyi tutunmasını sağlar. Diş desenleri, kış lastiklerine göre daha az oyuğa sahiptir. Bu sayede kauçuk maddesinin yola daha iyi temas etmesi sağlanır.
Karlı havalarda ve buzda sürüş için kesinlikle yaz lastikleri uygun değildir çünkü havanın 7°C’nin altına düşmesi durumunda yaz lastikleri kauçuk maddesi özelliğini yitirmeye başlar, sertleşir ve lastiklerin yola tutunma performansı azalır. Yaz lastiği daha sessiz ve yumuşak bir performans gösterir.
Yaz Lastiği Nedir?
Yaz lastiklerinin sırt desenleri ve kauçuk birleşimi, aracın yola daha iyi tutunmasını sağladığı gibi kış lastiklerine göre sığ oyuklara sahip olması lastiğin yola daha iyi temas etmesini sağlar. Yaz lastiklerinin bu yapısı aynı zamanda sırt desenlerinden kaynaklanan gürültünün de azalmasına yardımcıdır. Bu sayede uzun yolculuklarda konforlu bir sürüş keyfi yaşamış olursunuz.
Yaz Lastikleri Yakıt Tasarrufu Sağlar mı?
Yaz lastiklerinin iyi bir yol tutuşunun olması, yuvarlanma direncinin düşük olması ile yakıt tasarrufu elde edilir. Kış lastikleri sürüş sırasında araçlara ekstra çekiş gücü ve fren özelliği katar. Ancak yaz koşullarında bunlar gibi ekstra özelliklere ihtiyacınız yoktur ve yaz aylarında kış lastiği kullandığınızda yakıt tüketimini artırırsınız.
Mevsiminde kullanılmayan lastikler aracın çekiş gücünde kayıplara sebep olabileceği gibi fren mesafesinin uzamasına da yol açabilir. ABS ile fren yaparken yaz lastikleri, kış lastiklerine göre sıcak havalarda yüzde 40’lara varan oranlarda daha kısa mesafede durabilmektedir.
Yaz Lastiği ile Kış Lastiği Arasında Ne Fark Vardır?
7°C'in altındaki sıcaklıklarda sertleşerek yol tutuşunun azalması nedeniyle yaz lastikleri soğuk ve karlı geçen kış ayları için uygun değildir. Yaz lastikleri yeni ve diş derinlikleri yüksek de olsa kış aylarında yeterince emniyet sağlayamaz. Kış lastikleri tamamen kış aylarının ağır hava şartlarına uygun olacak şekilde özel olarak geliştirilmiştir. Özel desenleri sayesinde karlı zeminde ekstra çekiş gücü sağlarlar.
Yaz lastikleri sıcak havalarda düzensiz yıpranmaya karşı daha dayanıklıdır ve bu özellikleri sayesinde lastiğin kullanım ömrü uzun olur. Yaz lastiklerinin yapısı yılın en sıcak şartlarına uyum sağlayacak şekilde hazırlanmaktadır. Bu nedenle yaz lastikleri hem yol tutuş ve frenleme hem de konfor anlamında üstün performans göstermektedir.
Yaz lastikleri ıslak ve kuru zeminlerde daha kısa mesafede durabilmeyi sağlar. Kış lastikleri ise karlı havalarda, buzlu ve yağmurlu kaygan zeminlerde standart lastiğe oranla çok daha iyi fren mesafesi sağlanmasından dolayı etkili olmaktadır. Kış aylarından sonra havalar ısınmaya başladığında güvenli ve az maliyetli bir sürüş için kış lastiklerinin çıkartılarak yaz lastiklerinin takılması gerekir. Yapılan testlerde, yazın 100 km hızda yaz lastiği ile fren mesafesi 38 metre iken, kış lastiği ile 41 metre olduğu görülmüştür.
Kış ve yaz lastiklerinin tutunma performansı birbirinden farklıdır. Bu nedenle sadece iki kış lastiği kullanımı yeterli değildir ve aynı anda kullanılmaları gerekir. Lastik değişim zamanı geldiğinde 4 lastik de yaz lastiği ya da kış lastiği olmalıdır.
Yaz Lastiği Değişiminde Bilinmesi Gerekenler
Yaz lastiklerinin dış derinliği 1.6 mm’den daha düşük olmamalıdır. 1.6 mm’den düşük diş derinliği lastiğinizin yıpranmış olduğunu gösterir ve bu lastikler sizi uzun süren tatil yolculuklarınızda yarı yolda bırakabilir. Yıpranmış lastikler yol tutuşu, fren mesafesi ve yakıt tüketimi ile ilgili olumsuz durumlar ortaya çıkarabilir.
Aracınızın yaz lastiği değişiminde, diğer lastik değişimlerinde olduğu gibi aracın rot-balans ayarını kontrol ettirmeniz gerekir ve mümkünse lastik değişimleri profesyonel kişiler tarafından yapılmalıdır. Değişimden sonra ve yolculuklar sırasında lastiklerin havaları lastikler soğuk iken ölçülmeli, eğer bir azalma görülüyorsa lastiklerin havası tamamlanmalıdır. Doğru hava basıncı ile lastiklerden tam verim alınır.
Lastikler dahil olmak üzere, aracın güvenli sürüşünü sağlayacak tüm donanımlarının her mevsim düzenli aralıklarla gözden geçirilmesi araç sahiplerinin ihmal etmemesi gereken bir durumdur.